måndag 27 december 2010

15 dagar kvar!!!!

Ja nu är det bara 15 dagar kvar till dagen D......

Vad är det då som skall hända på dagen D frågar ni er kanske.
Jag skall opereras i Lund på en privatklinik, jag skall förändra hela mitt kommande liv. Bättre sent än aldrig.

GBP, Gastric Bypass är en operation som görs för att lättare kunna uppnå normalvikt (som jag inte haft på mååååååånga år) det skall bli en spännande resa och svår, det gäller ju att förändra hela sitt matintag. Maten är ju det som mycket handlar om i livet inte bara livsnödvändigt utan mycket är socialt. Så som sagt var kommer det inte att bli lätt.

Det är inte som  många tror en genväg till att bli smal utan ett hjälpmedel för ett bättre liv, utan massa värk och krämpor (förhoppnongsvis)
Det är ju så att om man är överviktig så kommer det ju en massa följdsjukdomar som kan vara direkt farliga och det blir ju inte bättre med åldern. Typ2-diabetes, hjärtbesvär, högt blodtryck, vissa cancerformer, höga kolesterolvärden och sömnapné är några av dom sjukdomar som jag vill undvika eftesom jag har turen att inte fått något av dessa ännu. Bonusen som kommer med detta blir ju att kunna orka leka med barnbarnen, + att man kan handla kläder i "normal" storlek, vilken känsla det kommer att vara den dagen.

Jag har gått på "Flyt" i 1 vecka och har 2 kvar, och jag får säga att det funkar ganska bra, jag lever på Modifast i olika former och smak, och på tal om smak så kan jag bara säga att Modifasten smakar bra, jag som är så fruktansvärt kräsen trodde detta skulle vara som att dricka sågspån med vatten och ett försök att få det att smaka som choklad eller vanilj mm, men faktiskt så är det GOTT, ja ni läste rätt GOTT, haha trodde aldrig jag skulle säga så om detta.

Jag har dock bara 7 hg kvar att gå ner innan OP, så jag kommer nog att hinna med att gå ner några extra kilon innan, kilo som jag ALDRIG kommer att gå upp igen.

Jag är mycket förväntansfull, nervös och orolig inför operationen, men jag har i dag pratat men en tjej som opererade sig för snart 7 månader sedan. Lena lugnade mig bara genom att prata :) och vi kunde minsan prata, och prata, och prata haha vi pratade i 2 timmar, det va liksom som om jag kännt henne länge, det bara fukade. :) Lena sa också att så fort jag har funderingar, undrar över nått speciellt eller bara är orolig så får jag ringa. Tänk vad snälla människor det fins :).

Så mitt nyårslöfte i år blir väl som vanligt att gå ner i vikt och förändra mitt liv, men i år så bryter jag det inte redan vecka 2..... Vilket käns helt underbart.

NU BÖRJAR SNART MITT NYA LIV..

10 kommentarer:

  1. Snart kan jag säga Välkommen till andra sidan! Det skall bli så spännande att följa dig! Bra att du berättade i din blogg nu så att jag kan länka till dig i morgonens inlägg. Det här fixar du galant!!

    Kram å vi hörs

    SvaraRadera
  2. PS. Länken som du la in till min blogg i din text går till decemberarkivet. Ta bort allt efter .com så blir det bättre.

    SvaraRadera
  3. Nope, det är i texten ovan jag menar. Håll musen över länken så ser du att den går till http://zitalena.blogspot.com/2010_12_01_archive.html Korrekt länk skall vara http://zitalena.blogspot.com så man kommer till förstasidan...

    SvaraRadera
  4. Nej inte rätt nu heller...

    SvaraRadera
  5. Men kopierade du inte fel? Tror förresten att du först måste ta bort länken och sen lägga till den rätta...

    SvaraRadera
  6. Spännande resa du ska göra. Jag har som Lena också gjort denna GBop och för mig har det gått lite annorlunda för. Tiden efter open mådde jag så där-hade besvär med mkt illamående bla men i stort gick allt bra. Kika gärna in i min blogg om du vill.
    Jag hittade hit till dig genom Lenas blogg.

    Kramen i

    SvaraRadera
  7. Just ja, kom på att jag har lite Modifast kvar om du vill köpa det billigt. Mejla mig bara eller hör av dig i min blogg.

    Kramen i

    SvaraRadera
  8. Hej där.
    Hittade din blogg när jag snokade runt lite bland andra bloggar.
    Vilken resa du har famför dej. Gjorde min op i början på oktober, och mår så bra. Har inte ångrat mej en sekund. Ha det gott. Ska hålla alla tummar för dej. Kram

    SvaraRadera
  9. Heja heja :). Du har en spännande tid framför dig nu :). Visst kommer du säkert vara nervös när dagen närmar sig, men det är ju helt normalt. För 11 veckor sen gjorde jag min op o jag tror inte jag mått så bra som jag gör nu på väldigt länge. Har inga som helst problem o har inte haft heller efter open med illamående el något. Tur, ja kanske, men visst har jag tänkt på vad jag äter. O när man går ner 0,8 kg under julen, ja då är det verkligen ett bra verktyg man får :). Jag är så nöjd :). O hoppas att du blir det också. Håller tummarna för dig :).
    Hittade till dig via Lena.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Hejsan!
    Hittade hit via Imsavimsa som är en av mina bloggvänner. Är även jag en av dom som har kommit över på den "andra" sidan och det är det bästa jag gjort i mitt liv och hoppas du oxå kommer tycka det. Så klart att även jag håller tummarna för dig och om du har frågor så besvarar jag dom gärna. Lycka till nu och det ska bli kul att följa dig.
    KRAM Malin :)

    SvaraRadera