lördag 4 december 2010

Saknar !!!

I dag är det exakt 1 vecka sedan vi kom hem från Thailand, och saknaden är enorm...
Det var helt underbart varmt och skönt, bad, sol och god mat. Människorna där var helt fantastiskt vänliga.


Resan startade från Landvetter, det var ingen hit om man säger så. Otrevlig markpersonal som inte ville hjälpa till och tykna vid incheckningen. Men personalen på planet var tack och lov helt OK.
Väntan på Arlanda var också bra om än lite lång. Men en rundvandring bland Tax Freebutikerna och lite mat och lite dricka (läs Öl) så gick tiden ändå ganska fort.

Resan från Arlanda till Bangkok gick helt lysande om man bortser från att vi åkte på dagtid så det va inte mycket sömn varken för barnen eller oss vuxna, och med tanke på att vi landade i Bangkok kl. 06.00 lokal tid så skulle det inte skadat med sömn. När vi väl kom ner så va jag MYCKET röksugen och frågade personalen om det fans någon "Smokingarea" så sa dom - javiss, på utsidan...... Och när jag väl gick ut för att röka så va det som att gå in i en vägg av värme.... Kliv in i en bastu så förstår ni vad jag menar. :)

Då gällde det bara att få tag i den förbokade Taxin till Koh Chang, och det fick vi, men vi fick gå en bra bit för han parkerat alldeles för långt bort. ( iaf i den värmen)

Resan med Taxin blev en mardröm, jag undrar om Thailändare har körkort, han kunde tävlat med Ingemar Stenmark i slalom.... Han körde så jäkla fort och livsfarligt, bilen hade väldigt dåliga eller snarare inga bromsar så det va att chansa vid rödljusen, gasa eller försök att bromsa, det blev några rödljuskörningar...... Resan skulle ta ca. 5 - 5 ½ timma den tog 4 timmar till hotellet !!!! Pust, tur att man överlevde....

Väl nere på Hotellet så va bara 2 av 3 bungalower färdiga så vi fick vänta på den 3:dje...
 Tänk va gott att få duscha av sig efter alla timmar... Och kanske få luta sig på sängen en stund.....
Lotta gick in i duschen och efter en stund så började hon hosta och fick ont i ögonen och fick nästan inte luft!!! Va e detta ??? Hon blev jätterädd, det kan man ju klart förstå... Jörgen sprang upp och pratade med killen i receptionen.... No No. no shower, no shower now... cleaning system... Shower after two... not now.... Men herregud kunde dom inte sagt det när man anländer, bara ren tur att vi inte duschade av barnen !!!! Det blev så att lotta blev hänvisad till ett hotellrum rakt över gatan för att tvätta av sig reningsmedlet och klorinet.. Vad händer då, jo vattnet tar slut efter 2 ½ minut, så det blev att "bada" i handfatet....


Men då började jakten på ett annat boende, vilket inte va så dumt eftersom John och Jörgen hittade det perfekta stället att bo på.... Bamboo Bungalows, kanonfint och lungt, så underbart.... Det visade sig också att maten på detta ställe var det bästa på hela White Sand Beach... Inte illa :) Inget ont utan det har något gott med sig.

Sol och bad, bad och sol mmmm så skönt, Om jag säger att jag längtar tillbaka så ljuger jag inte i alla fall.

Tidsomställningen gick kanonbra både för oss och barnen, vilket var tur, eftersom det skiljer 6 timmar, lite tråkigt att tappa massa tid för att sova och ställa om sig.

Vi skulle egentligen åkt till Koh Maak ett par dagar men efter att ha hört att det va jätteproblem med sandloppor där så hoppade vi över det. Vi tog däremot en heldags snorkeltur som även stannade till vid Koh Maak. HUR HAR JAG KUNNAT UNDVIKA DETTA I 50 ÅR ????? Det var en sådan upplevelse att det är svårt att beskriva. Det sista stället vi stannade till för att snorkla var heeeeelt underbart. Det va som att simma omkring i filmen "Hitta Nemo" och faktiskt så hittade jag Nemo :) Enliten, liten en, men dock en Nemo.... Dom flesta hade bara ett streck på sidan men denna såg exakt ut som Nemo...
Sen va det 1000-tals andra fiskar som va så oerhört vackra så det va otroligt, detta skall jag göra om, om jag får möjlighet till det. Ni som inte snorklat vid korallrev säger jag bara "GÖR DET"...


Tiden flyger iväg när man är lycklig och mår bra, så 14 dagar går så oerhört fort... Dax att åka hem :(...
Vi fick hjälp av Mr. Doe att beställa minibusstaxi till Bangkok, vi hade inte så stora krav, bara att det va en bil med bra bromsar, att han skulle tala lite engelska och att han inte körde som en biltjuv....
Hmmmm problemen startade genast, svårigheter med att backa ut från hotellet... jaja det va ju lite trångt... Han körde förhållandevis ganska lungt i dom hemska backarna och kurvorna som leder till färjan på Koh Chang så det verkade förhoppningsfullt :) Det va till och med en hyffsad stor TV-skärm i bilen :) Där visade han Mr. Bean och filmen Shooter, som man såg lite sporadiskt på när man inte höll ögonen på vägen... Efter kanske 1/3 av resan så började bromsarna att skrapa som 17 vid inbromsning !!!! Bromsbeläggen va helt slut !!!!!! Det gick lixom inte att göra sig förstådd eller förstå vår taxiförare då det enda han kunde på engelska var "toilet" och "coffe" !!! efter nära halva resan så befann vi oss på en verkstad i alla fall, men vi backade snart ut därifrån, dom hade inte tid.... Efter ytterligare ett bit så körde vi in på en ny verkstad och ja dom kunde fixa detta.... Motorn på för AC:ns skull, filmen på och upp med framvagnen medan vi satt i bilen, hahaha så byttes i alla fall beläggen och vi kunde fortsätta till Bangkok med BRA bromsar :)

Väl där så bodde vi mycket lyxigt, Hotel Twin Towers på 15:de våningen med utsikt i alla fall över en del av Bangkok, det är inte stort, det är ENORMT....

Efter en heldag på varuhuset MBK, vilket får Nordstan att verka som en närbutik, så va det dax att fara till flygplatsen, vi ville vara ute i god tid... Tur va det för detta tog tid, normalt skall det ta c:a 40 minuter, men eftersom det va fredag eftermiddag så tog det närmare 2 timmar!!! Kan bero på att helt plötsligt stog trafiken HELT STLL på motorvägen, medans påfarten brevid körde normalt??? Konstigt, det måste hänt nått.... Efter ett tag såg vi blåljus på påfarten jaja då va det en olycka i alla fall.... Efter ett par bilar med blåljus så kom det 2-3 bilar med mörka rutor och sen kom det en hel hög med blåljusbilar !!!! vi skämtade om att det måste vara Thailands Kung som va ute och åkte, vi frågade taxiföraren och blev mycket förvånade när han sa att det va Kungen, hahaha

Mina fötter såg ut som elefantfötter efter en hel dags springande i affärer och värmen på det, så jag kunde bara ha på mig mina flipp-flopp vilket inte gjorde så mycket det va rejält varmt även på natten, vi flög från Bangkok kl 00.55. Resan hem gick smidigare eftersom alla kunde sova stor del av resan, även barnen sov länge...

Det va INTE lika behagligt att kliva av på Arlanda med -11 grader i flipp-flopp och sommarkläder, Brrrrr.... Röksugen som jag var så va jag ju tvingen att ta mig ut och röka, där stog jag i snön (c:a 1½ dm) med flippisar och sommarklädd, frös som en tok.... Folk tittade lite misstänkt och jag trodde att nu kommer snart "dårdoktorn" och hämtar mig.. haha
Resan till Göteborg gick jättebra förutom att vi inte gick på via rampen utan vi fick gå UT, och gå till bakre delen av plantet och gå på där..... DET VA SVINKALLT.
 Tur att man blev mött i Göteborg av Mia, med mina vinterkängor och vinterjacka....

Det är i detta kalla vädret man saknar Thailand om än mycket mycket mer...

TACK Jörgen för möjligheten att uppleva allt detta. Tack ALLA som va med och gjorde resan till en så minnesvärd upplevelse, Älskar er <3

VILL DIT IGEN :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar